دلیل ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در ایران چیست؟ شایعه برکناری «محمد خزاعی» تکذیب شد جشنواره «عروسکخونه» با تجلیل از برگزیدگان پایان یافت + اسامی «سیروس همتی» مجری تلویزیون شد «خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بارقه امیدی برای نسل جوان | نشست خبری فیلم «کویر ناآرام» در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۲۱۴۰۸۶
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
بارقه امیدی برای نسل جوان | نشست خبری فیلم «کویر ناآرام» در مشهد برگزار شد
کارگردان فیلم سینمایی کویر ناآرام گفت: شاید حمایت از هنرمندان بارقه امیدی برای هنر مشهد باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست خبری کویر ناآرام با حضور کارگردان و عوامل این فیلم در سالن اجتماعات هتل نوین پلاس برگزار شد.

سعید توکلی، کارگردان این اثر در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار شهرآرانیوز گفت: این نخستین تجربه کارگردانی من بود پس از سال‌ها بازیگری. اما معتقدم هنر مشهد مظلوم است و نه تنها حمایتی از آن نمی‌شود بلکه حرفه‌ای‌های این شهر هم می‌روند تهران یا حتی خارج از کشور کار می‌کنند.

داستان کویر ناآرام درمورد مهندس قریشی است

توکلی در ادامه توضیح داد: فیلم سینمایی کویر ناآرام، داستان زندگی شخصی متولد ۱۳۲۰ در خراسان است که با پشتکارش سر از کارخانه فیلمنامه درمی‌آورد. این فیلمنامه یک فیلمنامه انسانی هست بدور از آروغ‌های روشن فکری. همچنین احترام به پدر و خانواده دوستی در این فیلم موج می‌زند. تلاش و عشق‌هایی که حرمت داشت و در آن سال‌ها دارای حریم و حرمتی بود نیز درون‌مایه این فیلم هستند. شخص اول این فیلم در نهایت جهان را پر از مصرف‌گرایی می‌بیند.

توکلی همچنین درباره پیشنهاد ساخت این فیلم گفت: پیشنهاد از طریق کاظم قریشی‌نیا به ما ارائه شد. او در ۸۰ سالگی تصمیم گرفت زندگینامه‌اش به تصویر کشیده شود. من احترام زیادی برای این شخص قائلم. در واقع تهیه‌کننده این کار کاملا خصوصی است. یعنی  خود فرد مبلغی پرداخت کرد تا فیلمش ساخته شود و پس از مرگش میراثی از او بماند.

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش افزود: سیدمهدی سجادپور فیلم‌نامه‌نویس این اثر بود. فیلم‌نامه‌نویس به ما گفت: وقتی داشتم این فیلمنامه را تایپ می‌کردم تاثیر اولیه را روی خودم گذاشت و امیدوارم روی نسل جدید هم این تاثیر گذاشته شود. به نظر من فیلمنامه کویر ناآرام برای نسل جدید یک بارقه امید و الگو خواهد بود تا بی‌هویتی‌اش رفع شود. چون خیلی چیز‌ها برای این نسل بی‌معنی است.

کارگردان اثر کویر ناآرام درمورد تیم همکارانش نیز گفت: معتقد بودم هرکس می‌خواهد بیاید جلوی دوربین حتما باید بازیگر باشد نه مدعی.

او همچنین با انتقاد از نبود همکاری برخی از ارگان‌ها گفت: متاسفانه عدم همکاری همچنان وجود دارد. دو نفر از افرادی که در این فیلم حضور دارند سال‌ها در نیروگاه برق زحمت کشیدند و حالا ما را راه نمی‌دادند آنجا فیلم بگیریم. با آنکه مجوز نیروی انتظامی و ارشاد را داشتیم، اما ما را راه ندادند.

توکلی ادامه داد: لوکیشن بیشتر در روستای ریاب گناباد بود ولی هزینه بسیاری به ما تحمیل شد تا فیلم‌برداری انجام شد و هیچ کمکی از سمت استانداری و فرمانداری منطقه مربوطه نشد. این درحالی است که ما هیچ‌کدام از عوامل را از تهران نیاوردیم، چراکه به‌نظرم این کار اشتباهی است که هرکس می‌آمد در مشهد فیلم بسازد می‌رفت تمام عوامل را بار می‌کرد از تهران می‌آورد. به نظر من خراسان بازیگران بزرگی دارد.

توکلی در ادامه درباره روش کارگردانی خود توضیح داد: معتقدم کارگردان باید از دور همه‌چیز را ببیند نه آنکه برود وسط صحنه. وقتی می‌روی وسط صحنه یعنی اطمینان نداری به آن تلویزیونی که جلویت گذاشته‌ای. تئاتر و سینما هم ندارد، آدم‌بزرگ‌های این هنر هم این را می‌گویند نه من.

ادعای بازیگر پروری شهر بی اعتبار است

این کارگردان اهل مشهد همچنین درباره آموزش بازیگری گفت: مدعیان آموزش بازیگری شهر اصلا نمی‌دانند بازیگری چه هست، ولی دارند آموزش می‌دهند بازیگری را. آیا رفته‌اند اصلا روی صحنه یا جلوی دوربین که مدعی انتقال تجربه هستند؟ مگر مدرک تئوری بازیگری می‌تواند انتقال تجربه را کامل کند؟ تماشاگر می‌آید ببیند، نمی‌آید بشنود. تماشاگر نمی‌خواهد شما کلوزآپ را برایش توضیح دهید می‌خواهد ببیند از شما.

فیلم در اردیبهشت‌ماه اکران می‌شود

این کارگردان در پاسخ به سوال زمان اکران فیلم نیز به شهرآرانیوز گفت: اکران‌های ابتدایی‌مان خصوصی خواهد بود. در اوایل اردیبهشت‌ماه در سینما هویزه مشهد و یک اکران هم در تهران انجام خواهد شد.

در ادامه احمدرضا آخوندزاده، طراح صحنه فیلم در پاسخ به این سوال که چطور با بودجه کم صحنه‌های تاریخی طراحی کردید، گفت: مشکل اساسی فیلمبرداری تاریخی در روستا این است که وقتی می‌خواهیم یک صحنه تاریخی ببندیم به مشکلات تصویری مدرنی برمی‌خوریم که اطراف روستا و داخل خود روستا ساخته شده است. یعنی ما دیگر هیچ تصویری در آبادی‌هایمان نداریم که طبیعی و برای خود روستا باشد آن‌قدر که در چهره روستا تغییرات ایجاد شده است.

اتفاقات دور از انتظار 

امیر شریعتی، دستیار کارگردان در پاسخ به این سوال که شرایط فیلمبرداری در استان تا چه میزان بر هزینه‌ها تاثیر گذاشت، گفت: دوماه پیش‌تولید به‌خاطر وسواس‌های خودمان و مشکلاتی بود که به آن برخوردیم، اتفاقات عجیبی که داخل گروه افتاد که غیرقابل انتظار بود. ما ابتدا یک قرارداد در ریاب با اقامتگاه بوم‌گردی داشتیم، اما به‌خاطر شرایط نامناسب، در هتلی واقع در شهر گناباد اقامت کردیم که هزینه‌ را بیشتر و ما را با مسئله مواجه‌کرد.

از طرف دیگر پدر یکی از عوامل به‌خاطر جراحی نادرست فوت کرد و این یکی دیگر از مسائلی بود که به آن برخوردیم.

تجربه متفاوت بازیگران

صدرا سبزه‌کار، بازیگر این فیلم نیز اظهار کرد: اولین مرتبه‌ای بود که جلوی دوربین می‌رفتم و این اتفاق سختی بود ولی صبر و اخلاق تیم به‌خصوص کارگردان اثر باعث شد بهترین تجربه‌ام شود. 

وحید غلامی بازیگر نقش سلمان در کویر ناآرام نیز گفت: رفتار حرفه‌ای کارگردان و تیم یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که می‌توانیم از آن یادکنیم. 

ناهماهنگی میان ارگان‌ها و فیلم‌ساز‌ها به چشم می‌خورد

رئیسی، تهیه کننده اثر نیز با صحبت‌هایش این نشست را این‌گونه به پایان برد: ارگان‌های دولتی و فیلم‌ساز‌ها با هم هماهنگ نیستند. حالا چه ارگان‌هایی که خصوصی‌سازی شده و چه آن‌هایی که هنوز دولتی اند. این درحالی است که این‌ها متعلق‌اند به فیلمساز، اما همچنان ناهماهنگ و ناسازگارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->